In EnglishVaraa tunti

Mindfulness

Mama Bearin mindfulness-tunnit ja mindfulness-kurssit ohjaa Anne Pajari.

Mindfulness on huomion tietoista suuntaamista nyt-hetken kokemukseen. Mindfulness-taidot ovat kaikista uskonnoista ja elämänkatsomuksista riippumattomia, opittavissa olevia taitoja.

Mindfulness-meditaatioharjoituksessa kohdistat huomion tiettyyn kohteeseen – usein hengitykseen, kehoaistimuksiin, kuulo- tai näköaistimuksiin, omiin ajatuksiin tai tunteisiin. Harjoituksessa on tarkoitus olla juuri tässä hetkessä ja palauttaa harhaileva mieli aina takaisin havainnoimaan sitä, mihin juuri sillä hetkellä on tarkoitus mieli kohdistaa, arvottamatta tai pyrkimättä muuttamaan mitään.

Mindfulness-harjoittelun vaikutuksia on tutkittu vuosikymmenten ajan tieteellisten tutkimusmenetelmien avulla. Aivokuvannuksissa on havaittu harjoittelun vaikuttavan myönteisellä tavalla aivojen solutason muutoksiin.

Harjoittelemalla säännöllisesti mindfulnessia voit parantaa muistiasi, keskittymiskykyäsi, oppimiskykyäsi, luovuuttasi sekä tunnetaitojasi. Reagoit myös stressiin aikaisempaa vähemmän ja palaudut stressistä nopeammin. Lisäksi immuunipuolustusjärjestelmäsi toiminta paranee, itsetuntemuksesi lisääntyy ja itsetuntosi paranee.

Mindfulness-tuntimme ovat viikkotunteja eli voit tulla juuri sille tunnille, mikä soveltuu omiin aikatauluihisi. Tunneilla pääpaino on harjoituksissa, joita voit tehdä istuen tuolilla tai meditaatiotyynyllä tai makuultaan alustalla. Joskus harjoituksia tehdään myös seisten tai kevyesti liikkuen. Voit kuitenkin aina valita itsellesi parhaiten soveltuvan asennon. Jokaisella viikolla on oma teema, jota alustetaan lyhyesti tunnin aikana.

Katso kalenterista aikataulut ja varaa oma paikkasi tunnille.

Lue myös Mama Bearin rentoutustunneista.

Font made from oNline Web Fonts is licensed by CC BY 3.0